VancouverNepal

vijf
20 september t/m 26 september

zaterdag 26 september

Stanovitsj, een dorp van zes huizen en twee boerderijen, maar wel heel mooi.

gereden: 14 km

met de bus heen en terug gelopen

We gaan vandaag naar Marianske Lazne, een vlakbij gelegen kuuroord Je moet dat via en voetpad vanaf de camping kunnen bereiken, maar halverwege onze tocht zijn we even de groene markeringen kwijt en kiezen we voor een veilig vervolg per bus.

Deze bus mist zijn trolley, terwijl de draden toch echt boven de weg hangen. Hij brengt onze echter wel netjes naar het centrum.

Zodra we in de stad uitstappen, worden we 'overweldigd' door de pracht van dit kuuroord. Inderdaad heel anders dan Karlovy Vary. We laten het prachtige groen in het naastgelegen park nog even voor wat het is en lopen zeg maar naar het begin van de winkelstraat (ja kunt ook gewoon zeggen: we zijn een halte te laat uitgestapt.

Niet alleen heb je hier mooie winkels, maar vooral heel mooie gevels. We kijken dan ook vooral omhoog om al dat moois te aanschouwen.

Marianske Lazne

In dit kuuroord is nog veel terug te vinden van de glans van de 'belle epoque'.Je moet dan echter wel vooral naar de voorkanten van de panden kijken: als je 'achterlangs' loopt is duidelijk dat er nog we het een en ander aan onderhoud mag gebeuren. De traditionele kuurmogelijkheden zijn nu aangevuld met zaken als wellness & beauty. Veel dagjesmensen, onder meer uit Duitsland, komen het stadje bewonderen. Aan de gebouwen kun je haast de geschiedenis aflezen: hier kwam de aristocratie om te kuren. Het waren de monniken van de abdij van Tepla die als eerste de heilzame werking van de mineraalbronnen ontdekten. Zij stuurden het water zelfs naar andere kloosters om hen in deze weldaad te laten delen.

Een van de grote publiekstrekkers van Marianske is de 'Zingende fontein': een waterorgel vlakbij een van de belangrijkste kuuroorden. Dagelijks worden vanaf 's morgens zeven uur op de oneven uren tot 's avonds negen uur en als afsluiting ook om tien uur composities van onder meer Mozart, Handel en Beethoven gespeeld, die in waterstralen worden vertaald. Er verzamelt zich dan steeds een mensenmenigte, wij doen daar dus ook braaf aan mee, die tijdens het nummer met bewondering kijken naar of foto's nemen van de fontein, na afloop klappen en dan weer ieder huns weegs gaan.

Maar het blijft een mooi gezicht.

Daarna lopen we nog even door de colonnade: een van de bekende bouwwerken van de stad.

In de loop van de 19e eeuw kwam de toenmalig abt van het klooster op het idee om de bronnen beter te exploiteren. Het probleem was de locatie: de bronnen lagen in een smal, moerassig dal dat slecht bereikbaar was. Hij trok een landschapsarchitect uit Praag aan en droeg hem op het gebied droog te leggen. Er werd een groot park aangelegd, dat vrijwel ongemerkt overgaat in de bossen tegen de hellingen. Daarna kon de bouw van kuuroorden, hotels en villa's beginnen. Vanaf 1808 is Marianske Lazne officieel een kuuroord.

We wandelen nog even rond in deze gezellige stad, waarvan een deel inderdaad door groene hellingen wordt gedomineerd. het is hier duidelijk te zien dat een deel van het kuuroord in een dalletje ligt en daardoor bood dat mogelijkheden om een mooie groene zone aan te leggen.

We willen nog een bezoekje brengen aan de berg bij Marianske, want er is daar volgens onze informatie een Hubertusfeest. Daar speelt om half drie een fanfare, en wie mij kent weet dat zo'n optreden voor mij onweerstaanbaar is ;-))

De wandeling naar boven valt tegen. We zullen ons wel niet goed hebben gerealiseerd wat de schaal is van het kaartje dat we hebben, want we kiezen ervoor niet in de lange rij bij het kabelbaantje aan te sluiten, maar te voet naar boven te gaan. Nou, dat hebben we geweten!

Gelukkig redden we het nog net op tijd voor de aanvang van het muziekkorps op de juiste plek te zijn.

Weer terug op camping Stanowitz laten we we alle indrukken die we vandaag opdeden nogeens de revue passeren. Het campinggebouwtje met receptie en restaurant is een heel gezellig gebouw, waar je je meteen thuisvoelt.

Aan het eind van de middag zien we in het veld tegenover de camping ineens veel reuring. Het blijkt dat een forse kudde herten op pad gaat naar een plak waar het gras blijkbaar groener is dan waar ze vandaan komen.

Een heel indrukwekkend gezicht om te zien. Als ze op de plek zijn aangekomen die hen bevalt, is ineens de snelheid er weer uit en gaan ze rustig grazen.

's Avonds genieten we niet alleen van de rust, maar we worden ook getrakteerd opeen prachtige zonsonder-gang. Die wordt vanzelfsprekend op de plaat vastgelegd.

Wij zijn niet de enigen die buiten staan om te genieten, dus het geeft meteen een mooie gelegen-heid voor een praatje met de buren.