VancouverNepal

DEEL
twee
13 september t/m 19 september

Gisteravond al hebben we besloten het reisschema aan te passen, in verband met de slechte conditie van de woonaccu. We schatten in het meeste kans op een nieuwe accu te hebben in Brno en vervanging zal wel even tijd kosten. Het einddoel wordt dus niet Pehlrimov maar Opatov: dat is zo'n 35 kilometer dichterbij. Bovendien zullen we dan waarschijnlijk eerst naar het zuiden afzakken: Ceske Budovice of Cesky Krumlov, afhankelijk van wat de dag van morgen brengt.

Voorlopig gaan we eerst met Hana overleggen: waar vinden we een zaak die in campers en caravans handelt? Bij hen verwachten we de meeste / beste keus in boordaccu's. Bovendien hebben we toevallig de september-uitgave van ReiseMobil mee en daarin staat nu juist een test van de huishoud-accu's.
Frau Hana legt uit waar de winkel in Brno zich bevindt, maar het is daar wel lastig parkeren. Aangezien het om een accu gaat, zou het alternatief de accu-speciaalzaak tussen Tisnov en Kladmnsdlnkfiri kunnen zijn (opzoeken). We gaan eerst voor die laatste oplossing, bedanken haar en nemen hartelijk afscheid.

dinsdag 15 september

gereden: 97 km.

van Verveska Bityska via Kladrengpoj naar Opatov

In eerst instantie valt het nog niet mee de aangegeven zaak te vinden. We zijn Tisnov voorbij, zien Kldrenfn maar geen zaak waar Aku op staat. Terug dus. vragen bij het benzinestation. Voorbij de rotonde het vierde bedrijf aan de linkerhand. Inderdaad: Autobatterie. En dan de hamvraag: wilt u de accu testen en wat is de uitslag?

De jongeman in kwestie spreekt drie woorden Duits en moet steeds diep zuchten om het juiste volgende woord te ontdekken. Accu is niet kapot, maar het niveau is wel erg laag.

Collegaatje erbij dat vijf woorden Duits en twee Engels spreekt. Over en weer overleg. Er wordt gebeld met een collega elders... die spreekt wel Engels en vertaalt  via de mobiele telefoon heen en weer. Toch maar een nieuwe accu, want deze opladen om te controleren kost een hele dag en dan zijn wij al lang 100 kilometer verder.
De jonge techneut begint enthousiast aan het losdraaien van de bout, waarmee de accu vaststaat.

Helaas: die zit al zes jaar vast en heeft het erg naar zijn zin. Niet denken dus dat hij los wil. Twee andere collega's erbij. Zuchten, steunen en kreunen. U heeft een probleem! Ja, dat zien wij ook. Oplossing? Alleen grof geweld kan helpen. Kortom, anderhalf uur later, twee boortjes verder en een paar flinke meppen met de beitel: jawel, onder een luid ''Hurraah'' van de heren geeft hij zich gewonnen.

Nieuwe accu erop -niks geen keuze voor een Optima die als beste uit de Duitse test kwam, maar een eigen merk (van Faam, dat wel ;-)) - die dan helaas weer niet past op de steun!

Nieuwe accu: de buzz is weer Heppie

Nog een keer komt alle creativiteit van de heren uit de kast: welke gelijkwaardige accu hebben wij in de collectie zonder brede onderrand, die dan wel past? Ook dat gaat lukken en uiteindelijk mogen we mee naar de kassa. En dan wordt het schrikken, natuurlijk: een accu kost al een lieve cent en dan met drie man -nou ja, eigenlijk twee want die ene deed wat hand- en spandiensten en is eigenlijk chauffeur van de firma die accu's bezorgt- anderhalf uur aan het werk.

Om te beginnen krijgen we de vooraf al toegezegde korting op de prijs. Die is eigenlijk 2900 kronen, maar voor 2500 verwisselt hij van eigenaar (ofwel: 100 euro). Arbeidsloon zit inclusief in de prijs, dat rekenen we niet extra. Wat zegt U?? Jazeker, als de accu niet in de auto zit, kunt u niet rijden. Een waarheid als een koe, maar dat is toch heel wat anders dan de 338 euro voor de Optima of -voor een iets mindere soort- toch nog 240 euro exclusief loon.

Dan maar een goede fooi, die ze natuurlijk veel te hoog vinden, maar wij zijn blij en de buzz is weer Heppie.

We laten Germaine nu de route berekenen naar Trebic, via Nas pod olr. Onderweg nog even een stop voor de aanschaf van een broodje en even verderop bij een soort wegrestaurant -zo noemen ze het hier wel, maar het ziet er niet uit- een korte pauze om het broodje ook te nuttigen.

In Trebic is het vinden van een parkeerplek niet heel eenvoudig, want het staat of vol of is allemaal te krap om er een bus van ruim vijfeneenhalve meter neer te zetten. Dan kan er niemand meer achter langs.
Het geluk is met ons: we zien ineens een vrij plekje op de kop van een rijtje parkeervakken dwars-op-de-straat. En juist deze ene is gewoon langs de stoeprand en nog extra lang ook. Kaartje kopen: we mogen weer lachen: voor 20 kronen sta je hier (vanaf acht over twee) tot acht over acht de volgende ochtend. Zo lang parkeren voor 80 eurocent is ons niet eerder gelukt.

We lopen eest even bij het Infocentrum binnen voor een stadsplattegrond. Daarna beginnen we bij de Joodse wijk, die in 19.. in zijn geheel op de Unesco-lijst van Wereld-erfgoederen is gezet.

tekst (o.a. naar Opatov) waar Germaine ons weer een landweggetje op wil hebben voor het laatste stukje. We laten ons niet in de maling nemen, rijden gewoon door (''herberekenen'') en komen dan uiteindelijk gewoon via asfaltwegen -de camping staat ruim vooraf goed aangegeven- bij camping Vidlak.

Het is een mooie camping, lekker ruim van opzet en een leuke beheerder. Het is er niet druk: beter gezegd: we zijn op dit moment de enige bezoekers. Dus hebben we alle keus om ergens een plekje uit te zoeken. De beheerder raadt wel aan niet te ver naar 'achteren'' te gaan staan, want daar is de grond door alle regen aardig drassig geworden.

Tekst (o.a. naar Opatov) waar Germaine ons weer een landweggetje op wil hebben voor het laatste stukje. We laten ons niet in de maling nemen, rijden gewoon door (''herberekenen'') en komen dan uiteindelijk gewoon via asfaltwegen -de camping staat ruim vooraf goed aangegeven- bij camping Vidlak.

aankomst in Opatov bij:

Camping Vidlak - 'buitengewoon'.

woensdag 16 september

gereden: 152 km

van Opatov via Telc
naar Cesky Krumlov

Zuid-Bohemen

We beginnen de ochtend met een praatje en een plaatje. Het praatje met de eigenaar van deze schitterend verzorgde camping, die in 2003 is geopend. Zes jaar lang heeft hij er -met gezin- hard aan gewerkt om dit resultaat te bereiken. Vorig jaar nog is er tegen de zijgevel een compleet balkon van twee verdiepingen gezet, zodat ook het grote appartement op de eerste etage nu over een balkon beschikt.

Diverse campingbezoekers komen hier hun hele vakantieperiode doorbrengen, heerlijk genietend van de rust en het uitzicht op het meer (waarin ook kan worden gezwommen). Onafhankelijk van elkaar hebben diverse gasten de KCK getipt over de kwaliteit van de camping en dat zal vermoedelijk volgende maand een artikel in het KCK-magazine opleveren. Altijd goed voor het bezoekersaantal, laat hij met een glimlach weten. Natuurlijk zijn er nog wensen, zoals een extra afdak aan de achterzijde van het gebouw.

We gaan op weg naar de oude vestingstad Telc, gelegen aan de oude weg van Wenen naar Praag. Hier stond oorspronkelijk een waterburcht, die later tot een renaissance-slot werd omgebouwd. Dit domineert nog steeds het huidige, goed bewaarde plein, hoewel de twee torens van de Kerk van de naam Jesus hun best doen vooraan in beeld te komen ;-)

We bezoeken vestingstad Telc

Special voor toeristen zijn er buiten de vesting parkeerplaatsen aangelegd, zodat het plein niet al te veel wordt 'verrommeld' door geparkeerde auto's (zoals in Trebic)

Vanzelfsprekend moet je daarvoor ook in dit stadje betalen, maar dat hadden we dus even gemist. Als we naast de parkeerplaats even kijken naar het bord met de bezienswaardigheden, zien we de parkeerwachter een blauw bonnetje onder de ruitenwisserschuiven. Even kijken wat dat is. Helaas, we snappen niets van het Tsjechisch, maar ontdekken nu wel de automaat waar we moeten betalen. We maken het verzuim alsnog goed.

Je bereikt de -vrijwel autovrije- kern van de stad vanaf de parkeerplaats vrij snel: met een paar minuten sta je op het grote plein. Het is er heerlijk wandelen, fotograferen en filmen. Hoewel... dat laatste geeft weer en probleem: opnieuw vraagt de camera om een schoonmaakbeurt. Loes geeft het op.

We lopen het plein rond, nemen nog even een kijkje bij wat waarschijnlijk een stadsgracht is geweest en dan gaan we weer terug richting parkeerterrein.

We lopen 'volledig buitenom' en dat levert nog een aardige plaat op van een glooiend groengebied buiten de stadsmuren.

Als we de iets grotere weg hebben verlaten en een vrij smalle zijweg zijn  ingeslagen, doemt voor ons een asfalteringsmachine op. Langsrijden... dat gaan we niet redden, dus even wachten.

Armzwaai van de werklui: kom maar. Ja zeg... hallo! Met de linkerwielen ruim in de hellende berm, met rechts maar een paar centimeter... Gaat de asfaltauto ook nog rijden als we hem passeren... Wel lachen, maar blij dat we er zonder kleerscheuren langs zijn gekomen.

In eerste instantie hadden we bedacht de Heppiebuzz neer te zetten op Caravan Camp Petraskov Dvur. Net buiten Cesky Krumlov kunnen we die inderdaad makkelijk vinden. We kijken er eerst even rond, want de receptie is toch gesloten. Dat is maar goed ook, want dit kun je eigenlijk geen camping meer noemen. Blijkbaar heeft de eigenaar besloten zijn geld te verdienen met zonnepanelen, want driekwart van het veld staat vol met een soort schuin geplaatste afdaken van drie meter hoog, waarop de panelen zelf kennelijk nog moeten worden geplaatst.

De rest van de camping ziet er niet uit: er ligt een hele grote bak met lege flessen, alsof ze een feest van een week hebben gevierd en overal waar je zou willen staan kijk je tegen de panelen-in-aanbouw aan. Gauw wegwezen.

aankomst bij:

camping Chvalsiny

Gelukkig zagen we de laatste paar honderd meter borden me verwijzing naar een NL-camping, 4,5 kilometer verder. Ook die is snel gevonden, maar er blijkt even geen beheerder aanwezig. Dus zetten we de camper vast neer, evenals het Nederlandse stel dat we bij ons vertrek van de vorige camping het terrein op zagen draaien, maar die blijkbaar ook eieren voor hun geld hebben gekozen.

Achteraf blijkt dat deze camping eigenlijk gisteren zijn laatste openingsdag had, maar we mogen gelukkig blijven staan.

De voorzieningen zijn hier stukken beter: alles schoon, netjes verzorgd, ruim... het was dan ook niet voor niets in 2006 de KCK-camping van het Jaar.