header Bratagne met imposante wolkenpartij

Rondreis met de

camper

2010

vrijdag 4 juni...  'op weg naar het zuiden, met als doel Bretagne; maar eerst nog even Normandië'              voor het laatst bijgewerkt op:  16-04-2024

REISVERSLAG

Bretagne met Armorique NP en Morbihan

De vlag van Bretagne: negen strepen die de deelgebieden van hertogdom Bretagne vertegenwoordigen

vlag van Bretagne

We bezochten al eerder Normandië en hebben nu gekozen om via die streek door te rijden naar Bretagne. Via het speurwerk vooraf -en bezoek aan de vakantiebeurs- hebben we al gezien dat dit een prachtige Franse regio is. Met twee mooie natuurgebieden: de Armorique en de Morbihan. Die staan dus op ons wensenlijstje. Het wordt weer een rondreis met onze camper: de Heppiebuzz. We starten natuurlijk met een bezoek aan Honfleur, maar we willen ook een kijkje nemen bij de Mont Saint Michel. Deze ligt precies op de grens van Normandië en Bretagne, dus dat zou je het echte beginpunt kunnen noemen.

een maand rondtrekken door het Bretonse land
met onze Heppiebuzz

Vrijdag om 19.30 uur uit Houten vertrokken. Dat kwam mede doordat we nog ‘even’ naar Utrecht moesten om de gasflessen te ruilen, want Frans de Witte (vijf minuten bij ons vandaan) heeft alleen nog maar lichtgewicht BP-flessen en die zijn net een slag groter. En natuurlijk loop je tegen nog wat zaken aan, waarvan je denkt: o, ja.. dat ook nog even.

En dat allemaal ondanks –of misschien juist dankzij- dat snellere geheugen dat ik begin deze week heb aangeschaft.

Via de A-27 richting Breda en dan Antwerpen, om vervolgens op Gent af te stevenen.

Daar gaan we echter vandaag niet komen, want gezien de tijd (van vertrek) hebben we besloten vandaag neer te strijken op de camping die we ook voor de terugweg eventueel in gedachten hadden: Groenpark in Zele.

Het blijkt een echte doorgangscamping -stond zo ook beschreven- en dat heeft denken wij bijvoorbeeld alles te maken met het sanitair. Dat ziet er weliswaar netjes uit, maar er is slechts een heren danwel damestoilet en datzelfde geldt voor een douche en een wascabine. Terwijl er toch zo'n 60 standplaatsen zijn.

Onze heppiebuzz camper: een omgebouwde Renault Trafic

Voor de rest is het een rustige camping en blijken de merels van thuis volop Belgische familie te hebben.

Meteen deze eerste avond kunnen al tot middernacht heerlijk buiten zitten. Een goed begin van onze vakantie. Op weg naar Bretagne! Op weg naar het regionaal park Armorique en het departement Morbihan met zijn  talloze bezienswaardigheden!

gereden: 166 km

van Houten naar Zele (B)

zaterdag 5 juni...
de eerste flinke etappe naar Honfleur

Vanmorgen bijtijds wakker, buiten ontbeten en om half tien vertrokken richting Honfleur. We hadden verwacht via Lille te gaan (erlangs) en dan schuin zuidwest naar Arras, maar we kwamen in een file vanwege een Accident, zoals op de hulpwagen stond die langs kwam.

Dus binnendoor, meteen een stokbroodje gruyère gekocht voor de lunch, nog even N-wegen genomen en toen weer de optie ‘’snelweg’’ aangezet. We hadden al ruim een halfuur vertraging opgelopen en werden nu bovendien via diverse N-wegen westelijk geleid (de enige snelweg die hier nog loopt is er een om de portemonnee te trekken).

Vlakbij Honfleur zien we een bekend beeld: de Pont de Normandie: en indrukwekkend bouwsel met een meterslange overspanning over de monding van de Seine.

Uiteindelijk twee uur langer onderweg geweest dan gedacht en om 18.15u de Heppiebuzz op zijn plekje bij Acsi-camping La Briquerie in Honfleur gezet.

De indrukwekkende Pont de NormandieDe indrukwekkende Pont de Normandie over de Seine bij Honfleur

Het is hier zonnig, bij aankomst 32 gr in de camper en nu, 21.30u buiten nog enorm warm. De internetverbinding is hier heel laag van signaal, dus eerst maar weer even een berichtje in Word zetten en dan proberen te verzenden.

Normandie: geen onbekende

Voor ons is Normandië geen onbekende streek: wij waren hier al eerder met een caravan vakantie.

Interesse in dat reisverslag? Kijk dan op: Normandie

Of wat te denken van een video over de Pont de Normandie? Volg de link.

Morgen maken we eerst een wandeling door het pittoresque centrum met haventje (kennen we nog van een paar jaar geleden) en dan gaan we richting Mt. Saint-Michel. Een route van rond de 200 km, dus 222 minder dan vandaag. Vanaf de Mt. Is het ‘eigenlijke begin’ van de vakantie; vanaf dat moment hebben we alleen maar routes tussen de 30/ 50/ maximaal 80 km.
Nu alvast het een en ander noteren in het reisverslag: dan kunnen we dat niet meer vergeten.

gereden: 442 km.

zondag 6 juni...

Op deze historische dag - D-Day - gaan we

''rondkijken in Honfleur en dan naar Beauvoir''

Loes op weg nmaar de afwas: gehuld in poncho vanwege de regen

Een korte, eenvoudige plechtigheid met een klein korps dat voor de muzikale ondersteuning zorgt. Echter, de Marseillaise kunnen ze blijkbaar niet spelen, want die wordt vanuit een auto ten gehore gebracht. Enkele oud-strijders en hun jongere familieleden leggen kransen.

Als we net wakker beginnen te worden, horen we een klap bij de buren. Met een nog slaperig hoofd kijk ik door het raam van de schuifdeur: volgens mij heeft de luifel het begeven.

Dat blijkt te kloppen: als we even later langslopen naar het sanitairgebouw, staat de Engelse buurman een knikarm door te zagen: de bevestiging heeft het begeven (''It's a brandnew car !!')

Het is niet droog, dus Loes gaat gewapend met cape afwassen.

Herdenking van D-Day

Het centrum van Honfleur is sneller gevonden dan een parkeerplek. Maar aan de 'andere kant van de haven' lukt het ons en lopen we over een brug toch redelijk snel het centrum in. Eerst echter zijn we getuige van een ceremonie ter gelegenheid van D-Day, nu 66 jaar geleden.

oud-strijders mnet vlaggen, bij herdenking van D-Day
Honfleur

Schilder met ezel en doek legt Honfleur vast

Wellicht een beetje inspiratie opdoen over Honfleur met een  youtube video? Volg de link.

Stadswandeling in Honfleur

Zodra we het centrum inlopen, zien we punten van herkenning. We gaan eerst een van de oude straatjes in, waar we ons inderdaad de mooie geveltjes herinneren en die natuurlijk -weer- op foto vastleggen.

Er hangenm biojzondere uithangborden, zoals bij de meubelmakerVan de rest van het centrum maken we weer een collage, met bekende taferelen als de terrasjes langs de haven, de Japannertjes die zitten te schilderen -maar ook anderen- en het oude poortje, waarvan we nog wel hebben onthouden dat er iets bijzonders mee is, maar waarvan we beiden geen idee meer hebben wat dat dan is.

[photogallery/photo00027446/real.htm]

Een van de vele schilders in de nauwe straatjes van Honfleur

Het grappige doorkijkpoortje, dat al door talloze schilders is vastgelegd

De pittoreske haven van Honfleur

We geven natuurlijk een van de mooiste plaatjes van de haven zijn eigen plekje: dit is een pracht gezicht.

Op weg naar de camping Aux Pommiers in Beauvoir

Om half twee gaan we weer op stap voor de volgende etappe van onze Bretagne rondreis: richting Beauvoir. Althans, dat is het plan. Germaine (=Garmin nuvi) voert ons over binnendoorweggetjes -zoals we dat hebben ingesteld- maar het valt op dat we steeds wat richting het zuidoosten worden gestuurd. Te laat -blijkt achteraf- stoppen we op advies van Loes om eerst maar eens zelf op de kaart te kijken wat er aan de hand is. De laatste tien minuten gaan we namelijk inde richting Evreux en dat ligt toch echt teveel naar het oosten, terwijl we westelijk moeten rijden.

We kunnen nog niet ontdekken waar de fout zit, maar we weten nu wel dat we al anderhalf uur 'verkeerd' rijden. Weliswaar iets naar het zuiden, maar niet genoeg richting Bretagne. Helaas. Dat betekent een veel latere aankomst, nog verergerd door het feit dat de vermoeidheid/slaap toeslaat en ik eerst bij een alleraardigst kasteeltje even een uiltje knap.

landhuis, gezien op weg naar Evreux

De 'hoofdstraat' van camping Aux Pommiers; de appelbomen bloeien volop

Het is uiteindelijk half zeven als we bij camping Aux Pommiers in Beauvoir aankomen.
Dan is de avond snel voorbij!

Prima camping, met internetmogelijkheid -die bij mij overigens niet goed werkte (je moet wel in de snackbar gaan zitten)- met goede voorzieningen.

Ideaal als uitvalsbasis voor een bezoekje aan de Mont Saint Michel. Schoon sanitair, gastvrije eigenaar.

Bij ons bloeiden -vanzelfsprekend- de appelbomen niet (meer), maar dat moet in het voorjaar een mooi gezicht zijn. Ruime plek.