terug naar de basispagina van de Heppiebuzz                                                 naar andere reisverslagen- nog niet met de camper

Meer weten? Stuur een e-mail !
   Op weg naar la douce France
       de laatste vakantiedagen

Het landschap verrast ons iedere kaar weer. We genieten volop van de glooiende heuvels, het mooie weer en natturlijk al het stedenschoon.

Tussen de glooiende heuvels van het departement Marne

week 6:
13 juni t/m 19 juni 2008
Van St. Hilaire via Reims en Attigny naar Vielsalm in de Belgische Ardennen.

Dinsdag 17 juni          gereden 213 km

We leggen vandaag het traject af :
van
Hilaire-sous-Romily naar Attigny.

Voor ons doen zijn we helemaal vlot: al om half tien kunnen we de Heppiebuzz starten voor vertrek.

Eerste doel van de route vandaag is lekker doortrekken. Daarvoor gaan we via de D441 oostwaarts richting Arcy sur Aube en dan willen we daar de A26 nemen. Dat gaat een klein stukje goed, maar het gaat helaas mis na zo'n tien kilomter, bij Maillage-le-camp. Er zijn daar werkzaamheden aan de gang. De weg wordt verbreed van twee naar vier banen, dus er zijn tijdelijk wat afritten vervallen en de enige die er nog wel is -en die we dus moesten hebben- heeft een slechte bordaanduiding. Dat betekent dus echt kilomeeeters omrijden via de N4 oostwaarts, terwijl we nu juist noordwaarts richting Reims hadden gemoeten. Ingeschat is dit zeker dertig kilometer extra.

Bij Vitry kunnen we dan weer noordelijk afbuigen, naar Chalons-en-Champagne en dan 11 kilometer verder eindelijk de A 26 oppakken, die direct daarna overgaat in de A4 naar Reims.

De triomfboog is rond het jaar 200 gebouwd en versierd met bas-reliëfs. Het is de grootste triomfboog in de Romeinse wereld. De gewelfde galerijen van de Crypto-portique (place du forum) waren mogelijk een onderdeel van een oude tempel.

We brengen uiteraard een bezoek aan de stad Reims, want dit is één brok historie. De kathedraal is uiteraard beroemd, maar er zijn nog veel meer mooie dingen te zien. Overigens, er was al eerder een kathedraal, maar die werd in 1210 bij een grote brand verwoest. De huidige kathedraal, nog groter en mooier, werd vanaf 1211 gebouwd. Tot 1825 zijn vrijwel alle Franse koningen in deze kathedraal gekroond. De beroemdste kroning was ongetwijfeld die van Karel VII. Hij werd door Jeanne d'Arc na herovering van de stad op de Engels-Bourgondische alliantie, naar de kathedraal gebracht in een ware triomftocht.

In de eerste Wereldoorlog is de stad grotendeels door de Duitsers platgegooid. Vanaf 1920 werd de herbouw ter hand genomen, maar toen waren de vele vakwerkhuizen die de stad nog telde, al aan het geweld ten prooi gevallen.

Het laatste deel van de route van vandaag voert nog iets verder noordoostwaarts, namelijk naar Attigny. Dat is eerst zo'n veertig kilometer naar Rethel en dan nog ongeveer achttien kilometer naar het dorp Attigny.

Daar hebben we camping municipal Le Vallage gevonden, die een keurig onderkomen biedt voor slechts € 8,60 per nacht. Het bevalt ons hier goed, dus morgen gaan we een dagje fietsen in de omgeving.

Woensdag 18 juni     gefietst 39,6 km

Het is weer een campingdag, waarbij we per fiets de omgeving verkennen:
een rondje Attigny - Vouziers- Attigny

We starten even op de markt van het dorp, waar het een gezellige drukte is en we brood voor tussen de middag kopen.

Via de  D25 volgen we het slingerende riviertje de Aisne naar Rilly sur Aisne, waar we de rivier -en het kanaal- oversteken, met al meteen een mooi uitzichtspunt. Dan rechtsaf de Aisne blijven volgen  naar Semuy, vervolgens flink klimmen naar Voncq waar we een panoramisch uitzicht op het dal hebben, dan via het iets zuidelijker gelegen Vandy naar Vouziers.

Daar stoppen we bij het grote plein voor het gemeentehuis - kijken verlekkerd naar een te koop staande Chausson ... 71 en gebruiken de lunch. De eigenaar van de Chausson komt er ook net aan en geeft nog wat toelichting, maar vraagt toch niet of we ook binnen willen kijken. Jammer dan, wij rijden verder.

De route gaat verder via Mars-sous-Bourq en dan via Grivy-Loizy (D21) naar Chuffily-Roche en tenslotte even voorbij de abdijkerk Ste Vaubourg weer op de D987 naar Attigny. Een heel leuk rondje, met prachtige plekjes om foto's te maken. Zoals bij de sluis van Semuy (onder) of bij .

Het is vandaag schitterend mooi weer. We hebben in het hemd gefietst en ook als we terugzijn op de camping kunnen we de zon zijn werk laten verrichten: beetje bruiner worden. Het is net half drie en we genieten volop van een beetje lezen, boodschapje doen bij de 'buurtsuper' Shopi' - en dan weer Cadaccen -we maken er maar een werkwoord van ;-)) om de wortels, de aardappels en de worstjes op tafel te krijgen.

Ook aan het begin van de avond is het nog prima buiten zitten. We knopen een praatje aan met de bewoners van een -vandaag gearriveerde- Pössl. Maatje groter dan wij: gebouwd op een Renault Master. Ziet er goed uit.

Donderdag 19 juni     gereden 232 km

Vandaag gaan we verder noordwaarts:
van
Attigny naar het Belgische Vielsalm.

Voor we weggaan, zetten we de buzz eerst even op de plek naast ons: daar zit namelijk een kraan om de watertank bij te vullen. We wisten al dat we aardig leeg raakten, maar bovendien bleef vannacht de pomp doordraaien, omdat het expansievat helemaal vol zat. Gelukkig zit er een schakelaar om de pomp helemaal uit te zetten, anders waren alle buren vast gaan klagen.
Nadat we het expansievat hadden geleegd, functioneerde alles weer prima en konden we -na het afscheid van de overburen- op pad..

Vanaf de camping rij je twee straten door, meteen linksaf en dan zit je al op de goeie route naar Charleville-Meziers. Het is een N-weg, dus we schieten lekker op. Bovendien zijn we al om half tien vertrokken -ja, ja, we worden nog eens vlot- en om even over half elf rijden we de stad binnen. Beter gezegd: Charleville, want het is een dubbelstad. Op weg naar een parkeerplek zien we al het Theatre International de Marionettes, waar elk uur een voorstelling wordt gegeven in een klok die openschuift.

Op het grote Place Ducalle -daarvan hadden we in een folder al een foto zien staan- kun je een camperbus makkelijk kwijt. Het is alleen even zoeken naar de betaal-automaat. Een hulpvaardige Française -jazeker, ook die zijn er- wijst ons de plek: verstopt achter een van de pilaren van de arcades.

We krijgen bij het toeristenbureau -ook aan dit plein gevestigd- een kaart en uigebreide uitleg van wat we allemaal moeten gaan zien -jammer dat u maar anderhalf uur hebt- in de stad. Ze verkopen er ook streekbier, dus van de drie soorten schaffen we elk twee flesjes aan: zijn wij gelukkig met de keuze en buurman Rudi straks hopelijk met zijn etiketten.

We lopen de voetgangerszone in en Léon probeert de net verschenen juli-uitgave van ''Esprit Camping Car'' aan te schaffen. Die blijkt er nog niet te zijn -volgens de vorige uitgave zou hij op 15 juni in de winkels liggen- maar met Camping-Car-magazine gaat het ook lukken. Heerlijk dat Frankrijk zo'n camper-lievend land is. We houden meteen een oogje op de klok, want we moeten natuurlijk wel om elf uur bij het marionettenspel zijn.

Er zitten nog wat toeristen braaf op de bankjes te wachten -maar veeeel minder dan destijds in Praag bij de klok- en ook het spektakel zelf is veel minder. Maar vooruit: we hebben het gezien en -moeizaam vanwege het licht- op foto en video vastgelegd.

We wandelen nu verder de stad door en zien wel dat ook deze Noordfranse dubbelstad het een en ander te bieden heeft. Juist als we een foto willen maken van de oprichter van de stad, zien we een dame languit voorover vallen op de stoep aan de overkant. Ze blijft liggen. We haasten ons er naar toe en het is duidelijk dat ze een epileptische aanval heeft. Gelukkig komt er een Franse jongeman met telefoon, die de sapeurs-pompiers belt.

Wij willen haar maar even onaangeroerd laten liggen -ze ligt tenslotte 'veilig'  voorover- maar een van de omstanders legt haar eerst op de rug en dan toch maar in de stabiele zijligging. Gelukkig komt er net een dokter langs en even later zijn  ook de pompiers aanwezig. Wij geven de info door van wat we hebben gezien en vervolgen dan onze route.

We lopen nu een stuk in de richting van Mezières, maar dat blijkt toch al snel verder te liggen dan handig is. Loes stelt voor de camper mee te nemen, wat we natuurlijk ook doen ;-))

Het blijkt inderdaad nog een heel eind, naar de andere kant van de Maas. Daar staat de kathedraal Notre Dame- inderdaad, die hebben ze niet alleen in Parijs-maar Loes vindt hem (haar?) tegenvallen. De glas-in-lood ramen moeten heel beroemd zijn: we gaan nog eens goed nalezen van wie ze zijn.

We gaan weer kilometers maken en wel op weg naar België. Helaas zijn we zo slim om niet nog even in Frankrijk te tanken: het blijkt achteraf zeer zes cent op een liter te schelen. We hebben gekozen voor een route om Bouillon heen -daar zijn we anderhalf jaar geleden een week op vakantie geweest- en ook Sedan laten we voor wat het is.

We zien een leuke uitzichtsplek om te lunchen en dat blijkt een bekend stekkie: vanuit hier hebben we een wandeling bergafwaarts gemaakt naar het dorpje Frahan, dat in een bocht van de Semois ligt en bekend staat om zijn tabaksteelt.

We vervolgen de route richting La Roche-en-Famennes en tanken daar eerst, zoals gezegd: flink aan de prijs: voor € 1.549 per liter.  Ons volgende doel is La Roch-en-Ardennes, maar dat lijkt heel slecht aangegeven. Dankzij de kaart en en oplettende 'Tom-Tom-vrouw' gaan we eerst richting centrum, en dan zien we ineens de juiste route aangegeven. De rest verloopt voorspoedig en aan het eind van de middag bereiken we Vielsalm, een dorp waar we beiden al eens zijn geweest. Maar nog niet om te overnachten en dat gaan we dus nu op de gemeentecamping doen. Die blijkt echt Belgisch: flink ouderwets, met heel veel vaste standplaatsen -met caravans die er soms echt niet uitzien- maar gelukkig is er voor ons ook nog een gras-plekje.

De beheerde woont zelf op standplaats zes, en daar moeten we ons dan ook vervoegen. Komt heel sympathiek over en brengt ons netjes een verloopstuk: ze hebben hier niet de standaard Europese aansluiting. We hoeven er zelfs geen borg voor te betalen - normaal rekent hij dertig euro- als we maar beloven hem morgen terug te brengen... Uiteraard: loskoppelen en meteen afleveren.

's Avonds gaan we nog even het dorp in, maar ook hier valt op zo'n avond weinig te beleven. Ziet er  verder wel aardig uit, maar nog zonder heksen: volgens de aanplakbiljetten komen die pas op 20 juli bijeen (daar staat dit dorp om bekend): ze trekken dan door de straten met 'flitsspuiten', om de menigte van een poederlaagje te voorzien.